Gearriveerd! - Reisverslag uit Sliema, Malta van Jamie Bochove - WaarBenJij.nu Gearriveerd! - Reisverslag uit Sliema, Malta van Jamie Bochove - WaarBenJij.nu

Gearriveerd!

Blijf op de hoogte en volg Jamie

29 Augustus 2015 | Malta, Sliema

Nou luitjes, daar zit ik dan... helemaal alleen op het eilandje Malta.

Donderdagavond kwam familie langs en wat vrienden voor een gezellig afscheid. Dit vond ik erg leuk en deed me goed, bedankt allen :) De volgende morgen stond ik uiteraard op tijd op en alles verliep zonder zenuwen totdat ik de koffer samen met Carlo niet fatsoenlijk dicht kreeg zo vlak voordat we moesten vertrekken.Ook dat kwam goed en uiteindelijk dus op naar het vliegveld en eenmaal aangekomen begonnen de zenuwen toch wel flink te draaien. Ik heb Carlo echt zo lang als mogelijk bij me gehouden maar toen moest ik toch echt door de douane. Ik voelde me opeens piepklein worden en mijn hartje zakte naar mijn grote teen, wat ben ik toch van die lieverd gaan houden..en wat zal ik hem missen! Na flink wat omkijken en vliegkusjes stond ik in de rij, mensen keken me medelijdend aan want ik deed totaal geen moeite meer om mijn tranen in te houden, ik huil ja; Boeieh ! Maar op een gegeven moment stond ik ook te trillen en was ik niet rustig. Je zou dan ook zo denken dat ik 50 bolletjes zou hebben geslikt want ook het zweet begon me even uit te breken. De laptop moest er ook uit... ik deed dus mijn tas open en de kleren sprongen van spanning bijna de lucht in dus ik gehaast alles terug doen en inpakken en proppen. Mevrouw, is dit jasje van u ? Ohh JA! Dank u! Pff... en ik moest plassen als een malle dus snel een toilet zoeken, flesje water gevuld en op naar de gate. Oke...gate B27...het vinden was geen probleem, gewoon een gevalletje borden zoeken en volgen....maar toen ik doorkreeg dat ik niet binnen 5 minuten op bestemming zou zijn begon ik toch maar even stevig door te lopen met mijn tien kilo op mijn rug en veel te dikke sjaal om ( maarja waar moest ik hem anders laten) Het was 11:00 uur en om 11:05 moest ik bij de gate zijn. 1 2 3, HUP 1 2 3, HUP lopen met die lange stelten, en daar is het!! Pilletje ingenomen tegen misselijkheid en al vrij snel mocht ik instappen. Plekkie gevonden, ik zat lekker bij het raam. Het vliegtuig was halfleeg en ik had de gehele reis dan ook twee plekken naast me vrij. Heel veel van de reis naar buiten gekeken en verder lekker muziek geluisterd. Ik voelde me goed, nog even wat traantjes maar eigenlijk was ik opgelucht, ik zit en alles is geregeld! Nog een flesje water en broodje gekregen gedurende de vliegreis van nog geen 3 uur. Helaas komt een huilend klein jochie ook echt door het nummer Racoon-Feel Like Flying heen dus oke, even zoeken: Bob Marley- Bad Boys...hoe toepasselijk! Eenmaal aangekomen stond ik als 1 van de eerste buiten het vliegtuig want ik kan niet goed tegen opgepropte mensenmassa en ik moest alweer plassen. Deur open, trappetje af: HOLY SHIT! Dit is warm, nee dit is niet warm, dit is heet.. oke oke Jamie...rustig. (Gelukkig had ik van schoenen gewisseld in het vliegtuig). Met de bus werden we naar het gebouw gebracht en daar kwam een een vrouwtje chagrijnig een hal uitgelopen: it is closed.. Ik kijk ook even om het hoekje en +1 chagrijnig vrouwtje erbij. Helaas moesten wij het langst op onze bagage wachten en eerder kon ik niet naar een ander toilet dus ik zat heel beknepen een halfuur op een railing te wachten. Eindelijk, daar is mijn mooie koffer! Wat ik even niet aan zag komen was dat ik dus blijkbaar mijn paspoort niet meer hoefde te laten zien en iedereen kon meteen doorlopen. Toen kwam de uitdaging: taxichauffeur zoeken. Hij zou een bordje met BOCHOVE.J vast hebben. Maar hij was niet de enige met een bordje daar..allemachtig! Kleine letters,grote letters,kleine bordjes, grote bordjes, en dat uiteraard ook in verschillende lettertypes ,kleurtjes en hoogtes! En mijn bordje had geen hoogte want het bleek een kleine Maltees te zijn met een kind bij zich. Ontzettend vriendelijk , hij moest echt even omhoog kijken omdat ik lang ben haha. Ik stelde me natuurlijk voor en het tweede wat ik zei was: I REALLY NEED TO GO TO THE TOILET! Hij wees me de weg en later kreeg ik zonder woorden te gebruiken een verbod om mijn bagage te tillen en zijn zoontje van een jaar of 7 ging er dan ook met mijn koffer vandoor richting de auto. T is sunde dat jochie.. met mijn 32kg zware koffer, hihi. Tijdens de rit naar mijn appartement zei ik nog dat ik het niet gewend ben dat ik mijn paspoort niet meer hoef te laten zien bij aankomst. ''Well...you are in Malta now lady!'' Was daarop zijn antwoord. Ik zag 0,00 fietsen en ook dat zei ik hem. Hij zei dat dat een reden heeft. Als je in Malta zou fietsen zul je snel omver gereden worden. Nou hij had gelijk..wat een chaos in het verkeer en want een temperament. Iedereen is hier zo , blijkbaar. Eenmaal aangekomen gaf hij me zijn kaartje en ontmoette ik mijn huisbaas. Kaal, midden 40 en ik geloof ook niet de braafste. Wel erg aardig en vriendelijk. Hij hielp met de bagage en ging meteen alles doorbespreken. Hij liep alles even met me door en het ziet er netjes uit, this it this en that blabla and this is the washingmachine..I am not going to touch it, | dont know how it works , | believe you do! Ehh..yes no problem zei ik terwijl mijn oog viel op het voor mij onbekende merk FinLux . Maargoed ik had dus nog niet eens kans om zelf even alles te bekijken maar hij wilde wel dat ik al de helft van de huur betaalde. Hij vroeg wat ik aan cash bij me had maar dat ging hem niks aan vond ik want dit was niet afgesproken.Er was sowieso gewoon nog niks over afgesproken , wel dat het in 2 delen betaald zou worden. Ik gaf hem 100 euro want meer had ik zogenaamd niet en daarmee basta, de rest komt later. Sleutels gegeven en afgesproken hoe de rest van de betaling zou lopen. Ik moet dat namelijk pinnen en het subsidiebedrag staat nog op mijn spaarrekening. Na mijn inspectie vond ik dat het beddengoed een flinke kookwas van 90 graden nodig had en ik moest ook even wat schoonmaakmiddelen inslaan. Het ziet er allemaal netjes uit hoor en het is ook erg ruim, maar het is gepoetst op zijn Maltees: wat je niet ziet hoeft niet te worden gepoetst. Zo moet er gedacht zijn. Tijdje bezig geweest met uitpakken en een peperkoek naar binnen gewerkt want echt avondhonger had ik niet. Laptop raakte leeg en wilde hem opladen. Maar natuurlijk: past niet! Engelse stopcontacten hier. Ik had thuis wel reisstekkers gekocht maar ook die paste niet. Dat zie ik later allemaal wel dacht ik . Ik ging even een supermarkt zoeken. Die bleek al om de hoek te zitten. Smalle gangetjes en een dikke lekkage. Maar mijn ogen werden daar niet groter van, dat was namelijk van de prijzen. WHAAAAAAT, €10,50 voor wasmiddel en €3,70 voor 6 eieren!!!30 minuten later en €31,- armer aan melk,eieren,1 fles water, 1 flesje Schweppes, cornflakes, wat schoonmaakmiddel en wasmiddel wilde ik thuis de wasmachine proberen aan te knallen( nee, wereldstekker dacht ik toen effe niet aan). Nou mooi geen waar ej. Klote ding doet het niet, na anderhalf uur ellende dan toch maar via de whatsapp Carlo om hulp gevraagd maar die kon het ook niet goed zien. Later dan toch maar naar de buren die inmiddels thuis kwamen...deur stond open. Het waren twee hele jonge meisjes uit Parijs, ik legde het uit en hun legde in erg moeilijk en verlegen engels uit dat ik wel bij hun mocht komen wassen als die van mij het niet ging doen. Ah fijn... maar daar heb ik niet betaald dacht ik.
Ik nam even een sneak bij hun wasmachines en kreeg bijna een stuiptrekking van boosheid. Zitten die chique Franse jonge kindjes (en ook het appartement daarnaast,van medeklasgenoten) met een stikspiksplinternieuwe wasmachine en deze hollandse boerengriet mag het doen met een koektrommel uit het jaar 1830. Na wat vloeken en tieren; die kale krijgt geen ene hollandse blinkende euro van me totdat ik mijn beddengoed heb kunnen wassen! En jawel,. na alle leidingen draadjes knopjes en schakelaartjes vast te hebben gehad en geklooid heb met pannen water etc zag ik iets wat op een draaibeweging leek : YESS! Zo, ga ik dan nu nog eens de kans krijgen om te zien waar ik nu eigenlijk ben? Ik ben lekker een rondje gaan lopen en snoof even lekker de zeelucht naar binnen, het was al donker en Valetta zag er heel mooi uit, dat is aan de overkant en dichterbij dan ik dacht! Promenade is lekker om te wandelen, en het is er niet te toeristisch. Veel cruises en schepen, busse etc ..ik zit lekker centraal, ideaal! Stukje verder hoorde ik wat muziek, jongeren, en geplons in het water. Oke, het zwemgedeelte is inderdaad erg dichtbij:) ! Ik ben even aan de kant van het water gaan zitten, daarna nog wat verderop gelopen totdat ik toch echt terug moest om te kijken of mijn was klaar was. En jawel, daar rook het vertrouwde frisse geurtje van Ariel (wasmiddel kwam uit Nederland) , ik heb niks om mijn was aan op te hangen dus heb ik maar mijn kastdeuren gebruikt. Ik had nog steeds niet gedoucht maar ik besloot om dat maar gewoon lekker morgen te doen en mezelf dan eerst te dopen in de zee. Nou dat heb ik gedaan vandaag! Na een klamme stille nacht werd ik wakker, at wat cornflakes en ik wilde zo snel mogelijk weg! Ik heb geen uitzicht of open ramen dus wilde weg. WEG!! Het was geloof ik een uurtje of 9 en er was zo goed als niemand. Zo snel mogelijk dat water in en O wat was dat heerlijk! Wat een lekker zacht water, lekker dobberen aan een boeitje en even mijn ogen dicht doen voor het strelende zonnetje: Ja hoor, ik ga het hier PRIMA naar mijn zin hebben dacht ik toen. Wel heb ik de schrik van mijn leven gehad. Ik zwom rustig terug en keek even om naar een boot die een lekker nummertje draaide, ik draaide me om en..HIEEHAAAAAAAAA pal voor mijn neus dreef iets, achteraf een plak vis ! Maar ik bedoel dus gewoon echt de opperhuid van iets wat ooit een grote vis was, omvang 35 cm schat ik wat boven water dreef . Ik zwom er bijna tegen aan en ik wist niet dat ik zo een flexibele nek had want die ging spontaan een halve meter achteruit daar waar de rest van mn trillende lijf nog op dezelfde plek zwom! Fieuw, op het nippertje! Heerlijk liggen zonnen en ik had erg de behoefte aan vers fruit. Dus ik ging eens even kijken bij een kraampje. Watermeloen zag ik liggen, which piece vroeg hij? The biggest one please, how much is it? €3,75 zei de goede man. OHH NO NO NO NO, than | will take the smallest one, thank you! (effe serieus mensen, ik heb het hier niet over een ongesneden ronde watermeloen maar over gesneden kwartjes van kwartjes!) 5 minuten later en €8,75 armer aan 1 stukkie watermeloen, een bakje druiven en 3 appels ben ik ietwat gefrustreerd en bezweet naar mijn appartement gelopen. Nog even brood om de hoek gehaald en een wereldstekker. Ik was net klaar met het bereiden van mijn lunch waar ik zo naar hunkerde toen de bel ging. Mijn huisbaas.( Die mot geld hebben natuurlijk) Ik zou hem de helft van de huur betalen namelijk maarja. Als die goede knoepert nou eerder eens had gereageerd op mijn e-mails op de vraag of een wereldstekker nodig was en zo ja, welke, dan had ik kunnen internetbankieren op mijn laptop en geld kunnen pinnen. Dus legde ik hem dat uit maar heb ook even mijn verhaal gedaan over de wasmachine. Ik heb uitgelegd dat ik vanalles had geprobeerd en hem uiteindelijk aan heb gekregen door de stoppen eruit te halen en opnieuw weer aan te zetten zodat dat prehistorische ding zich zou resetten. Nou hij ging wel eens even uitleggen wat ik had moeten doen, dat dat niet nodig was en je had dit en je had dat ( wat ik uiteraard allemaal allang gedaan had want ik kom heus echt niet uit een ei ). Van binnen kookte ik net zo hard als mijn inmiddels droge beddengoed eerder gedaan had , want hij wist toch het toch allemaal niet, weet je nog? Anyway, ik ging er verder niet op in en zei dat ik blij was dat hij het nu wel weer doet, gooide wel even mijn beklacht over de wereldstekker er bovenop want ik had het hem immers vaak genoeg gevraagd in e-mails zonder antwoord. Hij was helemaal verbaasd en vroeg me nogmaals waar ik vandaan kwam ( zou die man last hebben van zijn geheugen?)The Netherlands, Holland.
Ohh, and it doesnt fit? NO -_-
Naja ik heb het geregeld zei ik. Vandaag pin ik een gedeelte huur en morgen en dan heeft hij dat ook morgen, contact zouden we via de mail hebben blabla, zodoende geregeld en hij brabbelde nog wat raak over dat de banden van zijn auto zijn lekgeprikt en van zijn motor en hij had gevochten, zoiets gebaarde hij, ( ik was inmiddels alleen maar bezig met mijn nog steeds wachtende lunch!) Ik zei : O Sounds like you do not have the best weekend of your life :P Maar ik stond er niet van te kijken . Ik heb allang in de gaten dat de Maltese mannen hier een kort lontje hebben en zolang alles in mijn appartement het doet en hij me zegt dat ik gratis in dat luxe zwembad mag zwemmen waar een vriend van hem werkt, hij me nuttig advies geeft en behulpzaam is en vriendelijk blijft dan ben ik al tevreden en interesseert het me verder niet wat hij doet.

En zodoende typ ik nu dus dit verslag en is mijn lekkere fruitlunch benuttigd, laat ik maar zuinig zijn met wat nog in de koelkast staat. Het is inmiddels net 15:00 uur geweest en ik denk dat ik gewoon weer lekker terug ga om te zwemmen, terug kom om te douchen en om te kleden en dan vind ik het tijd om maar eens gewoon op wat gezellige mensen af te stappen.

Aan de bezorgdelingetjes onder ons: I am allright, safe and happy!

To be continued.. <3

  • 29 Augustus 2015 - 18:48

    Mama Ingrid :

    Wat kun je het toch weer heerlijk omschrijven! Goed begin James! Ga zo door. Xx

  • 29 Augustus 2015 - 19:01

    Nettie:



    heel beeldend geschreven Jamie !!! geniet ervan en we lezen graag je verhalen. groetjes nettie

  • 29 Augustus 2015 - 19:55

    Joyce:

    Wat kan je heerlijk vertellen. Schijf een boek!!!!!
    Ben blij dat alles goed is gegaan. Ben super trots op je ^^

    xxx Joyce

  • 31 Augustus 2015 - 22:38

    Tonny En Arnold:

    Hallo, nieuwbakken tijdelijke Maltese Jamie,

    Wat heb ik genoten van je eerste verslag. Ik ga het allemaal bijhouden.
    En als alles van een leien dakje gaat is er niets om over te schrijven.
    Dus dankzij de wasmachine en de op euros verzotte huisbaas krijgen wij de
    leukste verhalen thuisbezorgd. Ga zo maar lekker door en houd ons op de hoogte.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jamie

Wie: student interieuradviseur niveau 4 HMC college te Rotterdam Wat: stage lopen in Malta, 38 uur in de week Waar: bij CamilleriParisMode, gelokaliseerd in Rabat, Sliema en Valetta Verblijf: Sliema Periode: vrijdag 28 augustus tot en met zondag 8 november

Actief sinds 24 Aug. 2015
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 2294

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2015 - 31 December 2015

Jamie sniffles Malta

Landen bezocht: